dinsdag 24 oktober 2017

Te mooi om waar te zijn.

Het gaat hier niet echt goed.
In mijn vorige blog zei ik overtuigend dat het mij gaat lukken om 7000 euro aan schulden over te houden volgend jaar.
En Mieke jij hebt gelijk.
Er komt zoveel op mij af nu dat ik mij realiseer dat het niet goed komt zoals ik het zou willen.
Ik heb ook geen 1000 euro buffer Mieke want het eigen risico van manlief is daar vorige keer al afgegaan.
Wat is nu dan realiteit als ik alles nakijk van de schulden.
En wat is verstandig.
In de eerste plaats natuurlijk dat de schulden minder moeten(gaan) worden door de maandelijkse betalingen.
Ik moet ervan uit gaan dat als ik niets extra meer af kan lossen ik blijf steken op 10.000 euro.
Man en ik hebben er over gehad dat we vanaf januari alleen het loon gaan gebruiken en niet meer de andere toeslagen erbij.
Dat word heel zuinig zijn en ons er strak aan houden.
Maar hoe kan ik dat het beste doen strak zijn want ik schakel zo nu en dan de knop om en denk dan niet na.
Weten dat ik eraf moet blijven in mijn hoofd weet ik maar al te goed maar soms heb ik daar in de praktijk moeite mee.
Wat gebeurt er met geld dat dan extra op de rekening blijft staan van de toeslagen.
Dat moet gelijk de zelfde dag overgemaakt worden naar de schulden dan is het weg en word het niet opgemaakt.
Dat is voor mij het verstandigst om te doen.
Ik schaam mij wel dat ik niet met geld over weg kan.
Maar ik betaal wel steeds mijn rekeningen trouw.
Dus eigenlijk kan ik wel met geld overweg maar moet ik veel strenger op alle dingen worden.
En dat moet ik dus zelf doen want daar bestaan volgens mij geen cursussen voor.





23 opmerkingen:

Anoniem zei

Gewoon eindelijk eens verantwoordelijkheid nemen en verstandig worden.
Volwassen omgaan met het geld wat er is en met de schulden die er zijn.

Dus:
Overzicht maken van inkomsten en uitgaven.
Daar je conclusies aan verbinden en je er ook aan houden.

Overzicht-> Inzicht -> Uitzicht.

Concreet: zuinig leven, extra inkomsten proberen te genereren, afspraken maken met de schuldeisers en aflossen!

Heel veel succes, want ik weet dat dit niet makkelijk is.
K.B.

Ineke zei

Het is al vaker gezegd, neem iemand in de arm die je kan helpen. Alleen kom je er niet, dat is wel duidelijk. Met iemand die met je meekijkt kun je je gesteund voelen en het legt ook een druk om minder uit te geven. En laat je niet door trots weerhouden, iedereen heeft wel eens hulp ergens bij nodig.

Anoniem zei

Er moet dus echt iets veranderd worden anders komt het niet goed.
Is er bij jouw in de gemeente geen mogelijkheid om aan te geven dat je een schuldhulp maatje nodig hebt?
Dit zijn vrijwilligers die je belangeloos helpen, ik denk dat dat voor jullie heel goed zou werken.
Dan heb je net wat meer stok achter de deur, zodat als je man met pensioen gaat, je situatie er beter uit gaat zien dan wat er nu dreigt.
De tips die je nu van veel mensen krijgt,werken blijkbaar te vrijblijvend voor je.
Ik zie wel dat de wil heel erg aanwezig is bij jou, maar dat je hulp nodig hebt bij de uitvoering,vandaar mijn advies voor schuldhulp maatje.

Rianne

Superkanjers zei

Humanitas heeft schuldhulpmaatjes. Dit zijn mensen met veel kennis over geld en budget.knap dat je kunt terugkijken op je foute inzichten en dat je blijft bloggen. Want erkenning is de eerste stap van een oplossing.

Anoniem zei

Beste Bloemplukster
Je betaalt maandelijks aan verplichte rente en aflossing 407 euro toch? En meer ruimte is er nauwelijks binnen jullie inkomen. Met het beetje meer, dat man soms verdient, probeer je het bedrag, wat je maandelijks aan rente betaalt, nog een keer te betalen. Zelfs als je dat elke maand en het hele jaar zou kunnen, en dan ook nog op elke schuld... dan vermindert in een heel jaar je schuld maximaal 12x 407=4894 euro. Zonder extra aflossingen maximaal ongeveer 3500 euro. Dus het was voor mij heel duidelijk dat het onmogelijk was om 7000 af te lossen in krap een jaar tijd. En dat is niet omdat je niet zuinig bent. Dat heb je gelukkig geleerd. Maar omdat er niet meer financiële ruimte is.
Als je nu mijn raad had opgevolgd en de lening tegen een lagere rente had overgesloten dan had je zonder extra bezuinigingen afgelopen jaar al extra 1500 euro af kunnen lossen.
Je geeft aan soms eigenwijs te zijn. Dat mag. Ik hoef jullie schuld niet af te betalen. Je vond dat je met een persoonlijke lening te lang (10 jaar) zou vastzitten aan je schuld.Dat is natuurlijk niet waar. Je mag bij bijna alle PL's wel extra aflossen, maar niet tussentijds opnemen.
De oplossing zit dus niet in nog extra bezuinigen. Die ruimte is er nauwelijks. Alles scheelt natuurlijk. Maar de hoofd oplossing zit in extra inkomen. De eerste extra 'inkomsten' had (en kun) je alsnog halen uit oversluiten.

Over je buffer. Die heb je nu juist voor zulke dingen als het eigen risico. Ik snap dat je wasmachine het dreigt te begeven,en dat het niet leuk is je buffer zo kleiner te zien worden, maar dan nog. Je gaat je toch niet in allerlei bochten wringen om dan je eigen eigenrisico nog te betalen van het inkomen waar geen ruimte is voor die rekening. En misschien is je wasmachine , als deze het toch zou begeven, nog wel te maken tegen een betaalbaar bedrag. En ook tweedehands is soms heel goedkoop een machine te koop voor minder dan wat dan nog over zou zijn van je buffer (1000 min 2 x eigen risico is toch nog 230 euro) Zo blijf je rommelen en geld aan het heen en weer schuiven. En verlies je totaal het overzicht.

De beste tip is nog steeds iid humanitas of schuldhulpmaatje in te schakelen.
Op een goede 2e plaats is mijn eerder genoemde suggestie van alle leningen onderbrengen in 1 nieuwe lening tegen lagere rente. En dan een langere looptijd zodat het verplichte maandbedrag veel lager is en je zo zonder problemen ook de periode van het AOW gat kunt overbruggen. Je mag natuurlijk dan ook nog tot sept 2108 zoveel mogelijk blijven aflossen. Niemand die je tegenhoudt. Maar als je over een jaar gaat besluiten dat het alsnog in een nieuwe lening moet, omdat het maandelijks bedrag toch te hoog blijkt, dan wordt het veeeeel moeilijker. Om een lening te krijgen op pensioenleeftijd. Nu kun je nog uitgaan van huidig salaris.

Anoniem zei

Groetjes Mieke

Anoniem zei

Wauw wat een goede reactie van Mieke. Ik denk inderdaad dat als je haar tips opvolgt er licht is aan het eind van de tunnel.

Gewoon Vlijtig zei

Ook ik als ex bankmedewerker zijnde heb je al heel vaak het advies gegeven om alles samen te voegen in 1 PL. Er zit inderdaad 1 gevaar in voor jou dan. Je mag geen heropnames doen. Doe het nu toch. Je hebt toch helemaal niets te verliezen. Je maandbedrag wordt zelfs lager.

Anoniem zei

@Gewoon Vlijtig
Heropnames zijn niet mogelijk met een PL. Extra aflossen is bijna altijd wel mogelijk. Waardoor de looptijd dus aanzienlijk minder wordt. Ze moet natuurlijk wel de huidige leningen na het aflossen gelijk blokkeren.(roodstand, DK, creditcard en postorder)
Bij een DK is het minimum maandbedrag 2 % van de hoofdsom.(14000 euro dus 280 euro) Bij een PL is 1% mogelijk. Dus een maandbedrag van 140 euro. Dit jaar tot AOW van man zou ze dan elke maand al 407 min 140= 267 extra kunnen aflossen. In de ruim 2 jaar van het AOW gat gewoon de 140 euro per maand en daarna , als ze zelf ook AOW gaat ontvangen, weer meer. Het gaat dan echt geen 10 jaar duren.

ZuinigeMan.nl zei

Zoals Mieke zegt: alle schulden afbetalen doormiddel van 1 persoonlijke lening. Zo heb je maar 1 schuld. En bij 1 bedrijf tegen 1 rente. Heb je veel meer overzicht.

mariimma zei

Ik las je blog een paar jaar geleden dagelijks en kom hier bij toeval weer terecht.
Goh je bent er nog steeds en nog steeds schulden en eigenwijs, dacht ik meteen!

;-)

Zou je het aandurven om bijvoorbeeld eens écht te overwegen een bijbaantje te nemen zoals kranten of folders rondbrengen?
En zou je het aandurven om adviezen echt op te volgen?


Rome is niet in één dag gebouwd. Ik lees het over een jaar of zo wel weer!

Succes!

En complimenten voor Mieke.

Ilse zei

Dit is een erg opbouwende reactid van Mieke waar je heel goed mee uit de voeten kunt. Succes!

Anoniem zei

Van stille jarenlange meelezer

Ik blijf me verbazen.

Je schrijft:
"Man en ik hebben er over gehad dat we vanaf januari alleen het loon gaan gebruiken en niet meer de andere toeslagen erbij".

Dan krijg je dus je gewone rekeningen niet betaald. Want je begroting is gebaseerd op het inkomen plus de toeslagen. Dan kom je daar weer tekort en moet je achteraf weer gaan opnemen van je DK. Wat schiet je er dan mee op?

Je schrijft:
"Dat word heel zuinig zijn en ons er strak aan houden".
Ja dat moet je toen. Je strak houden aan het plan van Mieke. 100 in de week voor alles!. Dus ook benzine, kleding, kapper, kadootjes enz. Ga je het nog krapper doen, dan spring je toch weer uit de band. Dit is al moeilijk genoeg voor je. Voorheen besteedde je veel veel. Soms wel 140 per week alleen aan de boodschappen.

Je schrijft:
"Maar hoe kan ik dat het beste doen strak zijn want ik schakel zo nu en dan de knop om en denk dan niet na.
Weten dat ik eraf moet blijven in mijn hoofd weet ik maar al te goed maar soms heb ik daar in de praktijk moeite mee. Wat gebeurt er met geld dat dan extra op de rekening blijft staan van de toeslagen.
Dat moet gelijk de zelfde dag overgemaakt worden naar de schulden dan is het weg en word het niet opgemaakt.
Dat is voor mij het verstandigst om te doen?".

Je maakt het jezelf heel moeilijk door al dat geschuif en omschakelen in aanpak. Dat is helemaal niet verstandig. Dat moet je nu toch wel weten. Je rommelt nu al jaren en ik weet in ieder geval van 1 jaar dat je schuld niks was afgenomen, maar zelfs toegenomen. Dit weet ik uit je later verwijderde blogs waarin je ook bedragen noemde. Wees toch eens echt eerlijk naar jezelf. Ja en je daarvoor schamen mag best, maar steek je hoofd niet in het zand.

Je schrijft:
"Ik schaam mij wel dat ik niet met geld over weg kan, Maar ik betaal wel steeds mijn rekeningen trouw.
Dus eigenlijk kan ik wel met geld overweg maar moet ik veel strenger op alle dingen worden".

Nu ja zeg. Dat je je gewone rekeningen kunt betalen is natuurlijk fijn. Maar dat is geen reden om niet ECHT met je schulden aan de slag te gaan.

Je schrijft:
"En dat moet ik dus zelf doen want daar bestaan volgens mij geen cursussen voor".

Ja hoor, door de begeleiding van schuldhulpmaatje kun je dit leren.

Superkanjers zei

Serieus nog steeds 100 per week en jullie komen niet uit???
Weet je wel dat wij daar met een heel gezin mee moeten doen! Van vijf, 3 kinderen die heel veel eten omdat ze in de groei zijn. Ik dacht dat jullie minder te besteden hadden maar jullie hebben het royaal.

Superkanjers zei

100 voor alles bedoel ik dan, dat is ook ons bedrag

Anoniem zei

Hoi Superkanjer

Ongelooflijk! 100 euro , dus 5200 per jaar voor echt ALLES? Dus eten, verzorging, kapper, kleding voor alle gezinsleden, alle cadeautjes, de extraatjes in de vakantie, de kleine huis/ tuin en keukenuitgaven, plantjes, een nieuw ledikant, tv of wasmachine, luiers of schoolboeken, schoolreisjes ; ik noem maar wat. ALLES? Dat moet Bloemplukster wel doen.
Je bent voor mij dan echt een SUPERKANJER. Schrijf er eens over hoe je dat dan doet. Dat kan mij vast ook helpen en Bloemplukster ook

Anoniem zei

Het blijft een gebed zonder eind.
Bloemplukster schrijft heel onsamenhangend.
Dat heb ik een paar jaar geleden ook al eens geschreven.

Astrid

Superkanjers zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Superkanjers zei

Voor alles daarmee bedoel ik voor boodschappen, huishoudelijke artikelen, meestal ook de kinderkleding (ik krijg het grootste deel tweedehandskleding), en benzine (we doen vrijwel alles op de fiets)
Lees eens het blog van Aad Actief. En lees consuminderblogs/forums voor advies. De naam Superkanjers slaat op mijn kinderen die te vroeg geboren zijn. Dat is dan ook direct de reden dat wij noodgedwongen hebben moesten consuminderen. Inmiddels is dit jaar vier jaar niet meer nodig. Toch leven we nog wel volgens ons budget en doen nu meer uitjes die voorheen helemaal niet mogelijk waren. Ik ben blij dat ik nu een zwemdiploma kan betalen en naar mijn vriendinnen toe kan zonder bang te zijn het financieel te redden. Ik hoef niet zo nodig een blog daarvoor te schrijven. Ik lees het blog van bloemplukster graag en dat weet zij, in vorige geplaatste blogs heb ik ook tips geplaatst. Zoals het zelf knippen van ons gezin. Succes Anoniem, ik hoop dat jij ook je draai kunt vinden bij het rondkomen met weinig. Het helpt in ieder geval als je niet rookt en creatief bent, denkt in oplossingen en niet in het negatieve gaat zitten.

Anoniem zei

Superkanjer ik bedoelde het niet aanvallend hoor toen ik je superkanjer noemde. Dat vind ik echt. Ja Aad Actief lees ik ook. Zij is erg zuinig en creatief. Maar ook lees je over dingen die meer/veel geld kosten (schuur verbouwing). Maar die dingen komen niet uit haar budget van 50 euro per maand. Ik weet ook niet of zij bijvoorbeeld een fiets voor haar dochtertje koopt uit haar weekbudget. Ook over kleding lees ik maar heel soms binnen haar 50 Euro. Dat valt er dus waarschijnlijk grotendeels buiten. Dat is bij bloemplukster niet. Als van haar inkomen de strakke vaste lasten en verplichte termijnen voor de schulden eraf zijn, blijft er maar 400 over voor alles. Dus dat is ook voor alle reserveringsuitgaven voor huis en tuin en auto onderhoud, ook als de wasmachine het begeeft, als ze extra medicijnen nodig heeft, die buiten de vergoeding vallen, als ze in een bepaalde maand meer dan haar 25 Euro verrijdt naar ziekenhuizen (noodzakelijk). Haar benzine budget per maand is 25. Maar dan moet het ergens anders vandaan getoverd worden. En dan vind ik 100 euro best een uitdaging voor bloemenplukster.

Superkanjers zei

Ja dan klinkt het ineens een stuk minder als je het zo stelt Anoniem, die 100 euro. Sorry bloemenplukster. Bedankt dat je aangeeft het niet aanvallend te bedoelen.
Bloemenplukster tip van mij; SCOUPY, gratis producten en producten proberen met hoge korting.
Veel thee en water drinken
Kadootjes in het vooruit kopen. Zo zag ik vorig jaar mooie tuinfakkels bij de HEMA, 3 voor 1 euro. Ik heb er drie x3 meegenomen. Ik kon dit geven aan de juffen op juffendag. Ik hoefde er niet de stad voor in en bespaarde een bedrag ermee.
Check je cv-ketel. Vaak kan deze energie zuiniger worden ingesteld. Als de monteur (bij ons jaarlijks) langsgeweest is, zet hij hem op 80 graden. Dat is helemaal niet nodig. Daardoor warmt hij ontzettend vaak hoog op. Douchewater kan prima op 60 graden idem het tapwater. Ook zet ik hem niet op standaard direct op temperatuur, ook een functie aan/uit/eco en ik kies voor uit. Ik wil best even wachten tot het warme water uit de kraan kost, ik denk dat deze instelling minstens voor 300 euro per jaar bespaard.ik heb hem namelijk eens vergeten om goed te zetten en ik hou elke maand mijn meterstanden bij en het viel me op dat ik zoveel had verbruikt.
Ik maak zelf wasmiddel met de Marseille zeep die zo nu en dan bij de Lidl verkrijgbaar is. Via Google vindt je het recept.
Ik halveer vaatwasblokjes van de Lidl, ik heb gehoord dat je ook gewoon een lepel soda kan gebruiken maar dat doe ik niet.
Ik zet de vaatwasser op een kort programma met 45 graden op 30 minuten. De wasmachine op een kort programma op 30 of 40 graden.
Aanbiedingen sla ik groots in, wanneer ik de producten standaard gebruik. Ik kook met veel basis ingrediënten.
Ik gebruik van alles zo weinig mogelijk, shampoo/zeep etc. Ik vraag nuttige dingen voor Sinterklaas en verjaardag.
Als ik iets nodig heb dan vraag ik rond of ik zoek het bij de kringloop. Ik heb ook niet veel wensen, ik denk dat dat scheelt! Kinderen lopen meestal in tweedehands kleding, en ik doe zelf jaren met mijn kleding, ik die het niet in de droger dan slijt het minder snel.

Anoniem zei

Iemand als jij zou onder curatele moeten staan. Je kunt écht niet de verantwoordelijkheid aan om vrij over geld te beschikken en leningen aan te gaan. Ik lees zoveel tips hier van mensen die het goed met je voor hebben. En keer op keer geef je er je eigen draai aan, probeert iets half en alles valt toch weer terug naar de oude gewoontes.

Mieke geeft keer op keer het juiste advies. Ga die PL aan. Los je losse schulden af en vereenvoudig je overzicht. En STOP MET UITGEVEN. Voor alles wat je echt nodig hebt is een budget-oplossing en de rest heb je niet nodig als je gemotiveerd bent om schuldenvrij te worden.

Mijns inziens heb je het te makkelijk. Je komt tot nu toe steeds weg met je levensstijl en mist daardoor de motivatie om écht jezelf aan te kijken en te oordelen. Het zou misschien weleens goed zijn als de boel over de kop ging. Dan moet je wel. Vooropgesteld: ik gun dat niemand, maar die schop heb je misschien wel nodig.

Dus: regel die PL en regel een schuldhulpverlener. Jij gaat het anders gewoon niet redden. Zo simpel is het.

Suzanne

Superkanjers zei

Ik kijk af en toe of je al iets nieuws hebt geschreven maar helaas