dinsdag 1 augustus 2017

Eigen Risico

Onze Buffer van 1000 euro is alweer minder geworden.
Je raad het al: Het eigen Risico van manlief is het hele bedrag van 385 euro.
Dus nu nog 615 euro buffer.
Ik voel me erg goed omdat ik dit nu zomaar kan betalen.
Verder gaat het goed.
We halen nergens meer geld af dus de schulden worden minder gelukkig.
Wel ben ik aan het spelen met bedragen.
Ik loste altijd 50 euro af voor creditkaart.
Maar dat bedrag heb ik nu ingesteld op 25 euro want ik moet nog 700 euro
afbetalen dan is deze weg.
Die andere 25 euro gaat bij het aflosbedrag van het postorderbedrijf.
En ik loste 75 euro af aan een debet van 1 van onze banken en dat
bedrag heb ik nu op 60 euro ingesteld.
Dus die 15 euro gaat ook naar postorderbedrijf.
Waarom doe ik dat?
Dan word de rente en het bedrag snel lager want ik wil daar over een jaar vanaf zijn.
De rest gaat gewoon verder .
Ik verwacht in januari al hele sprongen te hebben gemaakt.
Ik heb er nu veel plezier in en soms heb ik in mijn hoofd nog het stemmetje van:
Ojee ik red het niet zal ik wat opnemen van DK
Maar tot nu toe heb ik het goed onder controle en zeg ik steeds tegen mijzelf
AFBLIJVEN want je red het wel nu.
Ik kan ook aangeven dat ik niet meer kan opnemen maar dat doe ik voorlopig nog niet.
Want ik moet het zelf kunnen om er af te blijven.
Mensen die daar niet mee te maken hebben kunnen zich daar niets bij voorstellen
dat dat zo een strijd met jezelf is.

Hoe is dat bij jullie? Hebben jullie daar ook zo een strijd mee.
Deze vraag stel ik aan mensen die ook veel schulden hebben en
aan het afbetalen zijn.

23 opmerkingen:

Marielouise zei

Tja, ik vond het juist ideaal dat we dat geregeld hebben door een PL te nemen ipv een DK.
Want DK was ook voor ons te verleidelijk. Waarom maak je het jezelf daar zo moeilijk mee dan?
Het is toch veel simpeler om dat vast te zetten? Dan weet je zeker dat je niets meer opneemt.

Fijn dat het tot nu allemaal nog lukt.

Ineke zei

Ja ik zou alles laten blokkeren waar je in een zwak moment nog van op zou kunnen nemen. Hoef je de strijd met jezelf ook niet aan. Waarom nog een opening houden als het niet nodig is?

Anoniem zei

Daar heb je nu je buffer voor! Fijn.

Een alcoholist moet geen sterke drank in huis hebben voor (zogenaamd) bezoek. Zo moet iemand die moeite heeft met opnemen van DK daar een slot op zetten. Vooral omdat je ook nog rood kunt staan op de betaalrekening. En je nog steeds kunt blijven kopen bij de postorder Reken maar dat er een moment komt dat je bezwijkt voor de verleiding.

Je buffer is nu omlaag. Dus je eerste prioriteit is die weer op 1000 te krijgen en dus niet méér af te lossen dan de verplichte bedragen. Daarna zou ik je adviseren om alles wat je over hebt in de kleinste schuld te storten. Dan kun je die lening snel opdoeken. En dat motiveert.

Je eerdere verhaal over apart sparen om de roodstand op de prive betaalrekening te verminderen is een vaag verhaal. Ook al zeg je dat je het dan misschien verkeerd of krom hebt uitgelegd. Dat geeft mij aan dat je óf inderdaad heel weinig financieel inzicht hebt, óf dat je zomaar wat zegt. De totale roodstand verschilt vaak van dag tot dag. Wordt er weer een rekening afgeschreven dan sta je meer rood . Wordt er salaris gestort dan kom je hopelijk weer uit de roodstand. Daarom heb ik je geadviseerd om de roodstand eenmalig op te laten heffen met behulp van je DK. Het hele bedrag wat je roodstaat vlak voor het salaris gestort wordt, overboeken van de DK naar de betaalrekening. En dan als de wiedewap met de bank regelen dat je nooit meer rood mag staan. Nu heb je teveel 'potjes' om uit te 'roven'. En heb je steeds geen duidelijkheid en hou je jezelf voor de gek. De roodstand op de betaalrekening is echt zo'n instinker. Je denkt soms dat het meevalt ( na storting van salaris of iets dergelijks) maar hoe hoog je feitelijke roodstand is zie je pas VOOR storting van salaris.
De volgende stap is dan over een paar maanden om een opname stop op het DK vast te leggen. En dus op alle leningen alleen de verplichte betalingen te doen en wat je overhoudt elke maand te storten in de kleinste restschuld, zodat je daar snel vanaf bent.
Schrijf dan eens een blog met die en die en die verplichte aflossing gedaan en in die kleinste lening kon ik zoveel storten en die is nu nog zo hoog. Dan zie je zelf ook waar je naar toe werkt. Nu blijft het toch "vest en broekzak verhaal". Op deze manier blijft je blog mij verbazen.

Natuurlijk mag je je eigen keuzes maken; wat je ook steeds doet, soms tegen alle adviezen in. Maar ik hoop dan maar dat er lezers zijn die wat met mijn tips kunnen doen. Zo los je schulden wel effectief af.

Groeten Mieke

Tanja zei

Hallo allereerst wil ik je zeggen dat ik het knap vindt dat je zo open neerzet wat je bezighoudt!
Ik heb geen schulden meer, dat was lang geleden. Ik ben bezig met het opbouwen van een buffer. Wil je lezen hoe ik dat doe kijk even op mijn blog tanjakiest.nl Wel kan ik me nog heel goed herinneren hoe het was.

Uit eigen ervaring weet ik dat het omzetten van een dk naar een pl minder eng was dan ik dacht. Ik kreeg meer rust omdat ikniets meer op kon nemen en alleen ging aflossen.
Verder vraag ik me af of je geen afspraken kunt maken met de bedrijven/organisaties waar je een schuld bij hebt?

En de reactie hierboven van 'Mieke' v.w.b alcoholist begrijp ik niet?
Ik wens je veel succes want je bent op weg maar de weg is nog lang!

Groetjes
Tanja

Marielouise zei

Tanja, volgens mij bedoelt Mieke die opmerking juist heel goed.
Bloemplukster neemt telkens wat op uit welk potje dan ook als ze iets wil/nodig heeft.
Als ze die mogelijkheid stopzet dan kan het ook niet meer fout gaan.

Dat is met een alcohollist net zo. Als hij of zij maar zorgt dat ie niet bij de alcohol kan dan gaat het ook niet meer fout.

Het is dus vooral een gelijkenis qua de uitslag. Beide situaties stoppen het verkeerde gedrag.
Als ik het verkeerd begrepen heb Mieke, sorry dat ik me ermee 'bemoei' .

Tanja zei

Dankjewel Marie-Louise voor de uitleg. Ik begrijp het 🙂Ik dacht even wat heeft dit met haar blogpost te maken.

Superkanjers zei

Goed bezig zeg! Ik word helemaal blij van je post!
We hebben geen schulden maar ik kan geld ook niet makkelijk laten staan. Daarom zet ik het vast in depositosparen of ik stuur het naar de aflossing van ons huis. Zou ik dat niet doen dan jaag ik mijn geld er doorheen.. Dus ik zou als ik schulden zou hebben ervoor kiezen geen dk meer te kunnen hebben, omdat, ook al hebben we geen schulden, ik wel een dk gehad heb in studententijd, en ernaar ging leven. En nu nog steeds een gat in mijn hand heb wanneer ik zomaar over al mijn geld zou kunnen beschikken. Dat heeft niets met moeten kunnen te maken, volgens mij is dat heel menselijk en er ligt nu eenmaal veel verleiding op de loer.

Ilse zei

Hoe gedoeld ook, eerlijk gezegd vind ik je reactie een beetje kleinerend Mieke. Deze dame heeft al veel bereikt en dat ze dat niet allemaal op jouw manier doet, dat zul je moeten accepteren. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ze steken hun kop niet meer in het zand, hebben nu in ieder geval inzicht in de financiën en - nog belangrijker - haar man staat er nu ook achter. Ik zou zelf ook eerst de roodstand en de duurste lening wegwerken, maar dan had ze nu geen buffer gehad om het eigen risico te betalen. Het zal met vallen en opstaan gaan, maar ze zijn op de goede weg. Ieder klein stapje is er 1

Bloemplukster zei

Hallo Mieke
Ten eerste los ik niet meer af dan is afgesproken.
Het bedrag is nog steeds het zelfde dus niet meer zoals jij denkt.
Dus ik doe nog steeds de zelfde leningen hoor.
Maar ik vind niet dat je fijn reageert.
Jij hebt mij zelfs dat eens geblokt dat als manlief met pensioen
zou gaan ik het DK niet hoefde te blokkeren want als ik dan niet
uitkwam daar iets van kon gebruiken tot alles afbetaald was.
Daarom begrijp ik deze reactie van jou niet.
En ik zou ook nooit zoiets over alcoholisten schrijven want die
mensen hebben het ook moeilijk.
Ik wil wel uitleggen waarom ik de roodstand niet afbetalen kon.
Omdat het bedrag 1000 euro is en ik dat nog niet op kon nemen van
het DK maar nu doe ik dat ook niet.
Daarom alles wat boven het besproken loon komt al is het maar 20 euro
heb ik in een spaarpotje gedaan.
Dat is dus ook als beveiliging voor mijzelf om er niet aan te komen.
Want als ik het op die rekening laat staan maak ik het op.
En met spaarpotje bedoel ik een andere bankrekening waar dat kan met spaarpotjes
en dat werkt voor mij.
Ik ga wel verder op de ingeslagen weg wat ik nu bewandel want dit bevalt goed
Ik haal niet meer dan 100 euro per week op en dat lukt nog steeds.
Soms is het extra potje weer leeg wat ik van de 100 euro erin doe maar dat
vind ik niet erg.
Je mag mij altijd vragen wat je niet begrijpt.
Mijn aflossingen zijn totaal 417 euro per maand en die bedragen zijn niet veranderd.
Ons loon is 1750,00
Algemene Heffingskorting 133,00
Zorgtoeslag 8,00

Vaste Lasten 1067,70
Aflossen 417,00
Boodschappengeld + benzine 400,00

Als het Salaris meer is wat wel eens voorkomt gaat dat op de spaarpotjesrekening.
Vorige maand was dat dus 30,00.








Bloemplukster zei

Ik moet wel aangeven dat het nu pas goed loopt
Voor die tijd dus niet omdat ik toen met afbetalen
niets opschoot en het ene gat met het andere vulde.
Dus voor mij is er veel verbetering in gekomen al vinden jullie misschien van niet.
Ik heb nu pas regelmaat in de geldzaken.
Wat wel heel lang heeft geduurd
Ilse-Superkanjers-Tanja en Marie-Louise dank je voor jullie reactie.
Ik ben wel koppig misschien maar ik wil tegen mij zelf kunnen zeggen
Zie je Je kunt het wel.

Anoniem zei

.
@Ilse. Je hebt gelijk, het nalezend was het niet vriendelijk.

Het spijt me Bloemplukster. Soms is het niet handig, na net met iets soortgelijks te maken te hebben gehad, om dan meteen hier te reageren. Ik nam een stukje frustratie mee. Dan vul je dingen in die niet zo hoeven te zijn. Ook zit het me toch nog steeds ietsje dwars dat er zo een streep getrokken werd door al mijn reacties uit het verleden. Maar nogmaals sorry .Ik ben blij voor je dat het zo goed gaat.

Mieke

Ilse zei

Top dat je er nog even op terugkomt!

Anoniem zei

Ik begrijp Mieke aan de ene kant wel.
Bloemplukster is erg wisselvallig hoe ze het afbetalen wil doen.
Dan zus dan zo. Ze gaat (schreef ze in een eerder blog) Mieke's raad opvolgen , om dan toch weer af te wijken en zelf onlogische constructies te bedenken.

Superkanjers zei

Ik vind dat mieke goede adviezen geeft, maar wat Bloemenplukster daarmee doet moet zij zelf weten. Ik kan me ook voorstellen dat Bloemenplukster zelf haar eigen pad hierin kiest, zij moet het uiteindelijk uitvoeren en volhouden. Ik zie nu al wel veel verbetering in deze situatie!

Anoniem zei

"En ik zou ook nooit zoiets over alcoholisten schrijven want die
mensen hebben het ook moeilijk."

Dit is een metafoor voor hoor jij met je rekeningen omgaat. Als het ook maar mogelijk is om het op te nemen dan is je verleiding groot. Hieraan loopt parallel de verleiding voor een alcoholist als alcohol binnen bereik is. Ze schrijft dus niets over alcoholisten, het is slechts een vergelijking...

M.i: zolang je niet alle knoppen om hebt, alle roodstanden blokkeert, alle kredieten blokkeert etc. ga je er gewoon nog niet komen. Schrap die verleidingen, je bent gewoon bang om die 'verslaving' van meer geld opnemen niet te kunnen voeden. In één klap een streep door alle mogelijkheden om extra geld op te kunnen nemen en doorgaan met aflossen van alle domme eerdere keuzes.
Dán kom je er. En wat zul je straks blij zijn als alles voorbij is en je weer normaal kunt leven.

Ik bedoel dit echt niet onaardig, maar heb wel veel verstand van financiën en situaties van mensen. Ik geloof niet in halve oplossingen.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar de bedragen die je noemt. Is 1750 echt jullie gezamenlijk (netto) maandinkomen? Werken jullie daar allebei voor? Ik kom hier voor t eerst, dus heb nog niet ver terug gelezen. Wellicht kom ik het zo zelf wel tegen.

Succes iig. Knap dat je zo open bent.

Superkanjers zei

anoniem, alleen haar man werkt. en ze hebben binnenkort een pensioengat.
Je hebt gelijk dat het een metafoor is, en ik ben het eens met die metafoor. Net als dat mijn man de chips verstopt zodat ik er niet aan kan komen op een zwak moment. Ik weet dat hij ze in de schuur verstopt maar zodra ik ze zie en ik voel me niet helemaal top, dan eet ik ze op.

Anoniem zei

Als er 1 inkomen is zou je denk ik toch meer zorgtoeslag moeten krijgen dan die 8 euro

Anoniem zei

"Jij hebt mij zelfs dat eens geblokt dat als manlief met pensioen
zou gaan ik het DK niet hoefde te blokkeren want als ik dan niet
uitkwam daar iets van kon gebruiken tot alles afbetaald was.
Daarom begrijp ik deze reactie van jou niet".

Toen was ik nog in de veronderstelling dat het DK je enige uitwijk mogelijkheid was om straks eventueel het pensioengat te overbruggen. Maar later bleek dat je ook nog een roodstand op de betaalrekening had, een creditcard en ook nog mogelijkheden om bij te kopen bij een postorder bedrijf. Ik heb geadviseerd de creditcard door te knippen, de roodstand weg te werken met het DK en het postorderbedrijf jou te laten registreren dat je niks meer kunt kopen. Zo zou het overzichtelijker zijn met 1 grote schuld. Vooral als je die (later) om kunt zetten in een PL. Hierin heb je je eigen keuzes gemaakt. Natuurlijk moet je dat zelf weten. Naar ik nu begrijp deels gedwongen omdat het DK geen extra ruimte meer bood. Het is zo dat ik je echt duidelijk wilde maken met hierboven uitgelegde metafoor dat het mijns inziens echt nodig is om zo voor jezelf opnames onmogelijk te maken. En als alles in die ene lening zit kun je bij oversluiten een veel lagere rente krijgen. Nu betaal je gemiddeld meer dan 10 %. Maar dit is allemaal al eerder gezegd.
Ik echt denk dat je je eigen kunnen nog steeds overschat. Je doet het nu heel goed; maar het kan niks hebben. Je kunt je nu geen fouten veroorloven. Ook uit eerdere (door jou verwijderde) blogs meen ik dat manlief in 2018 al met pensioen gaat en jij pas een paar jaar daarna recht op AOW krijgt. Ook dan moet je waarschijnlijk nog de verplichte ruim 400 euro per maand afdragen aan de schulden.

Mieke

Anoniem zei

Het lijkt er op dat bloemplukster nu op de goede weg is,en gelukkig heeft haar man ook ingezien dat het zo niet langer kon, en werkt hij ook mee.
Ik hoop dat het lukt op deze manier de schuld weg te werken voor de man stopt met werken, want het pensioen is altijd lager dan het salaris van nu, en op AOW zal hij nog niet kunnen rekenen.
Hoewel ik niet weet hoe oud de man is.
Ik begrijp nog steeds niet hoe het kan dat er aan heffingskorting zoveel minder binnen komt dan bij mij, ik krijg 188 euro per maand.
En het bedrag aan zorgtoeslag lijkt ook heel laag, maar misschien is dat in eerdere blogs al uitgelegd, die nu verwijderd zijn.
In elk geval, bloemplukster, zet alles op alles om de schulden kwijt te raken voor je man met pensioen gaat.anders gaat het heel moeilijk worden.
Ik denk dat heel veel mensen wat hebben aan de waardevolle adviezen van Mieke.

Succes gewenst verder, Rianne

Eurootje zei

Ik heb er zelf niet mee te maken maar vind wel dat je het héél erg goed en slim aanpakt! mijn complimenten!

Gewoon Vlijtig zei

Zo te horen gaat het prima. Ik heb bovenstaande reacties niet gelezen dus misschien staat het er dubbel.
Je kunt het eigen risico spreiden over 12 maanden. Hoef je in december maar door te geven aan je cz. Dan krijg je die hoge kosten niet meer in één keer.
Daarnaast vind ik het slim om daar waar je de hoogste rente betaald het meeste op af te lossen.
Wat ik jammer vind is dat je het dk niet blokkeert voor opname. Het maakt niets uit of je sterk genoeg bent of niet. Het gaat er gewoon om dat het niet meer kan.
Veel succes verder en je bent nu echt op de goede weg.

Lot zei

Alle reacties hebben een beetje gelijk.

Maar ik vind het vooral knap van je dat je het jezelf niet te gemakkelijk maakt door de DK naar een PL omzet. Nu blijf je gefocussed en moet over elke stap nadenken en daar leer je het meeste van. Je bent al van zover gekomen dat je al die keuzes nu zoveel beter aankan.

Ga zo door en blijf er vooral zo eerlijk over schrijven.

Marielouise zei

Een DK is veel duurder! Zonde van het geld dat ze hard genoeg nodig heeft.