vrijdag 16 juni 2017

Wat is er veranderd

Vorig jaar deed ik in de zomer alle witte was nog in de droger
Nu droog ik het buiten dus een besparing
Als vorig jaar het vakantiegeld op de rekening stond voelde
ik mij ontzettend rijk(dom-dom) en dan gingen we gelijk uit eten en
dingen kopen
Nu loop ik in mijn hoofd met de gedachte NEE WE KOPEN NIETS
en de buffer van 1000 euro is nu een feit
Ik ga er nu elke week naar kijken op de rekening maar doe er niets mee.
Het moeilijkste voor ons blijft toch wel de boodschappen.
Ik begrijp nu wel dat ik ook de dingen niet goed deed.
En ik wel de spil van ons huishouden ben.
Manlief doet het steeds beter als ik dingen zeg en daar voel ik mij
veel beter door.
We hebben afgesproken dat als de schuld van de creditkaart op 0 staat
we ergens lekker gaan eten maar niet meer als 25 euro daar aan uit te geven
En nu niet over mij heen vallen met en dat kan niet of is niet goed.
Voor ons is dat een feest want dan hebben we nog 3 dingen af te betalen.
Maar hoe kom ik aan die 25 euro?
Ik weet dat ik dit pas in november ongeveer afbetaald heb
Dus elke maand 4 euro sparen dat is een 1euro in de week.
Die gaat van de 100 euro af.
En dan hebben wij in november iets in het vooruitzicht.
Uit eten is voor ons samen stokbrood met pesto
een lekkere soep en 1 salade waar we met zijn twee van eten.
Voor manlief een drankje erbij ik neem nooit iets te drinken erbij.

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel goed om een beloning voor jullie te hebben als de creditcard op 0 komt te staan. Niks mis mee!

Anoniem zei

goed bezig!

Gewoon Vlijtig zei

Mooi. En een beloning hoort erbij.

Lot zei

Daar is over nagedacht en een prima plan uitgekomen. Zo gaat het heel goed met jullie.

Anoniem zei

Knip alsjeblief je creditcard doormidden. Weg verleiding. Mieke

Superkanjers zei

Ga zo door

Marielouise zei

Wat goed zoals het nu gaat, volhouden zo!
En een beloning in het vooruitzicht is juist prima, dat motiveert denk ik extra.

Bloemplukster zei

We kunnen alleen de creditkaart maar afbetalen en niet van opnemen.
Dus dat is een pluspunt

Superkanjers zei

Top. Maar ik zou idd m doorknippen. Zoals mieke zegt. Ik heb trouwens zelf geen, nooit gehad ook. Enge dingen.

Anoniem zei

Mooie vooruitzichten. Geniet ervan en knip idd de creditcard doormidden. Nooit meer aan beginnen.

thedadigitaal zei

Zo'n creditcard kost toch ook een geldbedrag per jaar?

Op naar een koophuis zei

Goed geregeld. Maar zoals superkanjers zegt, lekker doorknippen en weg ermee. Wij hebben er ook bewust geen. Vind het ook eng.

Anoniem zei

Je schrijft: "We kunnen alleen de creditkaart maar afbetalen en niet van opnemen".

Er loopt dus een afbetalingsregeling wat betreft de creditcard. Gelukkig dat je niet meer kunt opnemen.

Toch moet er nog een lening zijn waarvan je wel kunt opnemen. Anders was je schuld tussen februari en juni niet zo opgelopen. Zorg dat je daar ook niet meer van kunt opnemen. Sta je bijvoorbeeld nu nog 500 rood op de betaalrekening en je kunt tot 1500 opnemen dan is het echt de moeite waard om de limiet alvast naar beneden bij te laten stellen tot 500 en later 0 vanzelfsprekend. Dan loop je niet het risico zomaar weer op te nemen. Of misschien heb je een schuld aan een webshop. Dat je weer mag kopen als er zoveel en zoveel afbetaald is. Geef dan aan dat ze je op een lijst zetten dat je niks meer kunt kopen, al zou je willen. Ter bescherming van jezelf voor een zwak moment dat je het 'nodig' vindt weer wat te kopen. Je ervaart nu zelf dat het makkelijker is van een lening op te nemen dan van je eigen grote buffer.

Mieke


Bloemplukster zei

Hallo Mieke je hebt gelijk ik kan nog van doorlopend krediet opnemen
Ik heb zitten uitvogelen hoe ik de debetstand van de betaalrekening minder
kan laten worden die nu duizend euro is.
Ik was daar zo mooi met op weg en toen belden ze van de bank dat ik het hele bedrag van duizend euro weer rood mocht staan en dat is foute boel.
Ik moet het stap voor stap gaan doen anders loopt mijn hoofd over
en dat wil ik niet meer voelen.
Ik ga er nu over lopen nadenken wat ik ga doen.
Dank je wel dat je mij wel in laat zien (alweer)dat ik daar wat mee moet.
Het duurt even voor ik zelf het gevoel heb van ja zo doe ik het en dat het dan
ook werkt want anders ben ik weer terug bij af.
ik ga er over nadenken.
Ik laat het weten als ik eruit ben.

Anoniem zei

Zomaar een idee. Werk de roodstand op de betaalrekening weg door het bedrag van het doorlopend krediet op te nemen. En dan direct regelen met de bank dat je nooit niet meer kunt roodstaan. Dat is heel makkelijk te regelen. Voor de totale schuld maakt het niet uit en ik denk dat het rente percentage van het doorlopend krediet niet hoger is dan van de roodstand. Of wel? Het is in ieder geval overzichtelijker. Dan kun je alles wat eind van elke maand overblijft gelijk storten in het doorlopend krediet of een andere lening.
Ik snap dat niet alles gelijk kan. Maar het is wel belangrijk te blijven doen wat je al doet, namelijk niets kopen en binnen de 100 euro blijven per week. Dat zijn dingen die je zult moeten blijven doen. Er is geen makkelijke oplossing. Maar daarnaast kun je telkens iets regelen waardoor het overzichtelijker en beter wordt. Dat hoef je telkens maar eenmalig te doen, dus de inspanning is te overzien.

Mieke

Superkanjers zei

Ik kijk hier regelmatig maar er staat niets nieuws meer..

Anoniem zei

Ik ook! Ik ben zo ontzettend benieuwd hoe het gaat nu.

Groeten Clothilde

Anoniem zei

Alweer een poosje niets meer van je gelezen, gaat het nog goed allemaal?

Rianne