dinsdag 14 maart 2017

Te weinig Energie

Ik heb besloten om niet elke week elk boodschapje te bloggen.
Ik heb heel veel handvaten van iedereen gekregen en daar ga ik echt iets mee doen.
Ik begin als het salaris binnen is met wat Mieke mij als advies geeft.
Boodschappen en een deel buffer.
Want mijn energie is zo beperkt op dit moment dat ik niet de boodschappen ga noteren.
Ik blijf niet meer als 100 euro uitgeven per week.
Dat systeem zit er al in gebrand .
Dank je wel Mieke hiervoor.
Als het weer beter gaat zullen jullie ongetwijfeld weer alle dingen van mij horen.
Ik moet nu even goed aan mijzelf gaan denken anders komt het niet goed.
En dat zou jammer zijn want ik ben ondanks alles toch goed op weg .
Ik bedank jullie dat jullie mij zo helpen want ik neem toch adviezen aan.

21 opmerkingen:

Anoniem zei

Schulden aanpakken kost veel energie. En daar wou ik graag bij ondersteunen. Dat kost mij ook energie. Ik merk niet echt dat zinnige opmerkingen daadwerkelijk in praktijk gebracht worden. Nieuwe gewoontes zijn niet ingesleten na een paar weken. Maar ik hoop dat het je gaat lukken je schulden kwijt te raken voordat je straks in het AOW gat terecht gaat komen. Mieke

Het komt goed zegt mijn gevoel zei

Hallo Mieke ik wil even aangeven dat ik het zeer waardeer dat jij
mij ondersteunt.
De opmerking van jou dat ik de zinnige opmerkingen niet in praktijk breng
vind ik onterecht.
want de 100 eurolijn aanhouden is voor mij al heel wat dat ik dat in mijn hoofd heb zitten.
En jou advies om 70 euro per week voor boodschappen en de rest buffer voor kapper
en andere dingen ga ik volgende week invoeren.
Dus jou opmerkingen doe ik wel degelijk wat mee.
Ik denk dat jij het boodschappenlijstje bedoeld.
Daar heb je dan een punt inderdaad.
Ik heb ook niet aangegeven dat ik ermee ga stoppen alleen nu even een time out.
Hopelijk wil je mij dan weer blijven ondersteunen want ik heb er wel wat aan.



Lot zei

Heel goed advies een deel alvast op de buffer te zetten en de rest voor de boodschappen te gebruiken.
Maar omdat je nog niet zo lang bezig bent is het best belangrijk om het opschrijven te continueren en het juist nu goed in de gaten te houden. Als je weinig energie hebt verslapt ook je aandacht ervoor en kan het geburen dat je per ongeluk eigenlijk teveel uitgeeft.
Probeer een moment te vinden dat je het toch doet, hoelang was je er de afgelopen weken mee bezig? Vraag eventueel aan je man een taak tijdelijk over te nemen zodat jij toch je boekhouding kan doen.

Anoniem zei

Lot heeft gelijk. Weet je wat het is? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. In mijn ogen is jullie situatie erg precair. En kan het echt niet lijden om nu al te verslappen. Terwijl je alleen nog maar je boodschappen aanpakt. Ook in je vaste lasten zul je keuzes moeten maken. Voor mijn gevoel zeg je vooral: "Nee daar kiezen we niet voor" of "dat pakken we nu nog niet aan". Wat doe je met de aansporing om te bellen om de lening over te sluiten naar een lagere rente? Wat heb je gedaan om de hoge energiekosten te verminderen? Is er inmiddels contact met bijv cnv of schuldhulpmaatje? Soms kun je niet veroorloven om heel zachtjesaan en één voor één de dingen aan te pakken. En zelf tevreden te zijn met een kleine verandering en de rest laten lopen.
Nu je veel oudere berichten hebt teruggezet en ik die heb teruggelezen slaat de schrik mij om het hart. Misschien heb ik het mis(dan lees ik dat graag); maar over 1,5 jaar gaat je man met pensioen. En duurt het daarna nog bijna 3 jaar voor jezelf ook recht hebt op AOW. Op deze manier loopt de lening nog dik door als jullie van man's AOW en een klein pensioentje moeten gaan leven. Dan is de schuld ineens uitzichtloos. Hoe kun je 402 euro elke maand ophoesten van bijvoorbeeld een totaal inkomen van 1200/ 1300 euro? Je hoeft niet te zeggen hoe hoog het pensioen wordt, maar je noemt zelf "AOW en klein pensioentje". Misschien heb je genoeg spaargeld om die magere jaren door te komen.Maar dat neem ik ook aan van niet,want dan zou je de dure schuld wel afgelost hebben. Besef je wat er op het spel staat? Ik zou verwachten dat je nu nog maar 1 prioriteit hebt.
Ik wil graag (blijven) helpen, maar het roer moet om.
Vraag: Weet je of je in staat bent de lening te blijven betalen als man met pensioen gaat? Dat zou ik graag willen weten om je te kunnen blijven steunen. Mieke

Superkanjers zei

Mieke ik vind jou echt tof!
Was ook mijn gedachte dat nieuwe gewoontes nog niet kunnen zijn ingesleten. Je bent net weer opnieuw begonnen. Jouw gevoel zegt: het komt goed. Mijn gevoel zegt: Als dat maar goed gaat!
Daarom kom ik steeds hier terug, niet om jou te plagen, maar om je te motiveren en met je mee te denken. voor zover dat kan.

Superkanjers zei

Oja, ik lees dat je naar de kapper gaat, ik denk dan: kapper?! why! hoe??
vraag in je omgeving of er iemand is die jou wilt knippen, of probeer het zelf te knippen, ga eens naar een cursus, stuur je man op cursus of ga via youtube kijken hoe je het zelf kunt doen.. Ik knip hier ons hele gezin, het is niet ontzettend mooi zoals bij de kapper. Maar mooi zat. En goedkoop.
ik mis hier een soort drive!
wat wij wel hebben. motivatie, graag willen etc. Wij hebben het ook zwaar gehad, onder de armoedegrens geleefd. Ik weet wel waar wij hier over praten.

Zuinigaan zei

Heel goed dat Mieke je duidelijk maakt dat er meer bezuinigd moet worden als je vóórdat je man met pensioen gaat van je schulden af wilt zijn.
Vanaf dat moment krijgt je man € 751,69 per maand + zijn pensioentje. Misschien komen jullie daarmee op bijstandsniveau of daar onder (bijstand = 1333,78 per maand voor een echtpaar). Dat betekent dat je dan geen financiële ruimte meer hebt om schulden af te lossen en dat het gevaar levensgroot aanwezig is dat er meer schulden gemaakt worden.

Waarschijnlijk realiseert je man zich niet dat hij met zijn hobby en andere gewoontes te veel kosten maakt en dat helpt niet om zo veel mogelijk af te lossen. Je energievoorschot is €172,- per maand. Ik betaal 50 euro. Scheelt 122 euro per maand.
Je telefoon/tv/internet kosten 123,- euro. Ik betaal €43,50, inclusief mijn mobiele telefoon. Scheelt bijna 80 euro per maand.
Je man wil blijven roken en rookt op een speciaal voor hem verwarmde kamer en wil een aparte koelkast gebruiken om zijn bier koud te zetten. Daarnaast gebruiken jullie 2 tv's omdat je man sport wil kijken (die sportzender(s) waar jullie extra voor betalen).
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat jij er heel alleen in staat en dat je het gevoel heb dat jij alleen het moet zien te redden. Daar word je ook heel moe van!
Jullie zullen er nu samen iets aan moeten doen!

Anoniem zei

Kom op en ga door!!! Je kunt het en je zult zien dat je er juist energie van krijgt!
yasr

Het komt goed zegt mijn gevoel zei

Hallo Lieve Mensen dank je wel voor de reacties
Mieke ik kan jou op je vraag nog geen antwoord geven.
Want zover kan ik nu nog niet kijken
Samen er iets aan doen zal niet lukken verder kan ik er niets over zeggen.
Ik zet door op de dingen die ik wel kan doen.
Maak ik mij zorgen JA elke dag weer
We zullen het zien.
De dingen Mieke die jij zegt kan ik niet in mijn eentje beslissen
dus dat gaat niet lukken

Anoniem zei

....samen er iets aan doen zal niet lukken....
....ja elke dag maak ik mij weer zorgen....

Het valt niet mee voor je. Hierbij een virtuele knuffel. Maar ga er als een tijger in. Bijt je vast tot je antwoorden hebt. Het gaat om je eigen toekomst. Je bent het waard. Het gaat er niet om onze nieuwsgierigheid te bevredigen.

.....Want zover kan ik nu nog niet kijken....

Je kunt inloggen met digid van man op de site van man's pensioenfonds of van www.mijnpensioenoverzicht.nl En kijken hoeveel pensioen er is opgebouwd. Of misschien krijgen jullie de overzichten nog op papier. Al is deze van een aantal jaren terug; dan nog kan je zien waar je ongeveer uitkomt. Dan weet je wat de toekomst in dat opzicht gaat brengen. Zo kun je ook voor jezelf kijken wat er misschien toch is opgebouwd, al werk je al lang niet meer. Mocht het allemaal meevallen en is het pensioen groter dan verwacht. Dan staat er minder druk op om de lening af te lossen voor de AOW van man.

.... de dingen kan ik niet in mijn eentje beslissen....

Ik vind je problemen erg complex. Misschien is het goed om op persoonlijke titel naar maatschappelijk werk te gaan. Of eens met een vakbond of schuldhulpmaatje te gaan spreken. Dat kan je echt handvatten geven en inzicht. Praat er desnoods met een arts over.

Mieke

Els zei

Koop alleen de boodschappen die je écht nodig hebt de komende week en vul eventueel indien nodig je voorraad aan met aanbiedingen. Je zult zien dat je dan minder koopt en je hebt er dan ook minder werk aan.
Zie het winkelen niet als je favoriete tijdsbesteding.
Ik woon alleen en heb vandaag de boodschappen voor volgende week gedaan voor € 14,--. Ik krijg er een heel goed gevoel van als ik voor zo weinig geld mijn koelkast weer helemaal vol zit.
(ik ben niet gebonden aan roken, snoepen en alcohol)
Op deze wijze krijg je door het noteren van je uitgaven een betrouwbaar inzicht in je uitgaven en met bovenstaande tips voor inzicht in je inkomsten in de nabije toekomst, weet je wat je nu en in de toekomst te besteden hebt en hoe je je schulden af kunt lossen.

Eurootje zei

Dit soort dingen kun je niet alleen, dat is echt vechten tegen een muur.. hier moet je echt samen achter staan en niet alleen jij, als jij aan de ene kant bespaar en het wordt aan de andere kant weer uitgegeven dat schiet niet op natuurlijk.

Misschien is het ook handig om voor jezelf in een schrift te noteren wat je allemaal uitgeeft en waaraan zo heb je een overzicht.

Succes.

Anoniem zei

Weet je hoe de aflossing is opgebouwd? Hoeveel het rentedeel en aflossingsdeel is?
Jij kunt zorgen dat je boodschappen lager uitvallen, de energienota omlaag gaat door de meterstanden te noteren. Wonen jullie in een vrijstaand huis in het open veld of in een rijtjeshuis?
En... zoals ik al eerder zei los extra af zodra je wat geld over hebt gehouden, het is zo'n genoegen om te zien dat het aflossingsdeel steeds groter wordt, je krijgt dan een sneeuwbaleffect. Ik spreek uit ervaring, de lening afgelost ( en hoger dan die van jullie) in een jaar of 5. Ik ben altijd zuinig geweest, het was niet mijn schuld maar dat kan ik hier niet uitleggen. Maar ik heb wel de touwtjes in handen genomen want als vrouw kun je zo ontzettend veel doen met budgetteren en dan kan je man blijven roken maar ik zou hem zelf de shag laten kopen van zijn hobbygeld en dat dus iets verhogen. Dan leert hij veel beter hoeveel het kost en dat je je geld maar 1x kunt uitgeven.
Ik snap dat je ook niet elke keer ruzie wilt hebben.
En je vooral niet zielig vinden maar er tegen aan gaan. Zuinig worden en zijn is een sport waar je ontzettend veel lol aan kunt beleven.
Heb je ook nog dingen om op Marktplaats te verkopen? Alle beetjes helpen al gaat het met een paar eurootjes tegelijk.
Ik blijf je volgen want met een beetje goede wil moet je echt elke maand extra kunnen aflossen. Theda

Anoniem zei

Ik vindt het knap dat je het blijft volhouden met een man die het nut er niet van ziet.

Superkanjers zei

Hoi heb je ook een blog gehad hiervoor waarmee je een sierraden hebt verloot of was dat blog van iemand anders?

Anoniem zei

Kop op 'het komt goed...'. Persoonlijk geloof ik dat het goed kan komen. Al wordt het loodzwaar voor je. Ik heb het in de praktijk gezien! Ik heb situatie met jouw man niet helemaal helder. Maar ik kan het raden en heb vaker met dat bijltje gehakt. Gewoon confronteren en de strijd blijven aangaan. Elke dag weer. Die strijd ga je winnen. Maar het blijft voorlopig misschien ervoor vechten. En wees streng. Zeg dat je bepaalde dingen gewoon niet meer doet. Klaar uit.

Neem de lezers mee in je stappen. Vraag hulp door middel van een blogje. Vraag voorbeelden van lezers die je kunnen helpen om komende week het met 60 euro te doen.Noem de winkels waar je heengaat. Vraag om weekmenu's. Voorbeeld boodschappenlijstjes. Zet desnoods je lijstje vooraf op je blog met je weekmenu. Dan is het nog niet uitgegeven en kun je met hulp van de lezers nog aanpassingen doen.

De nieuwe maand begint zo. En dan gewoon gelijk het plan met de 100 euro inzetten hoor. Je hebt heel veel tips daarvoor gekregen. Lijstje vooraf maken aan de hand van weekmenu en aanbiedingen. Doe nu gewoon gelijk zo goedkoop mogelijk. Doe 1 x per week al je boodschappen bij 1 a 2 winkels en misschien nog een klein noodzakelijk vergeten dingetje later in de week. En probeer zoveel mogelijk in je buffer potje te stoppen. De eerste week wordt al best lastig met 30 euro tanken en 10 euro voor man; dan blijft er maar 60 over voor de boodschappen.
Dat 100 euro plan ben je begonnen en hou dat vol. En neem elke keer een volgende stap zonder de vorige stap te verwaarlozen.
Nu je weet wat het pensioen gaat worden, ga ik je straks ook advies geven hoe je daarmee zou kunnen omgaan. Zodat je het gaat redden. Nu en straks. Richt je nu op de komende week. Dat is al moeilijk genoeg voor nu.

Groetjes Mieke


Anoniem zei

Ken je de fb-pagina de BlijeBudgetHoek?
yasr

Het komt goed zegt mijn gevoel zei

Hallo Theda als antwoord op jou vraag: Ja ik weet de aflossing en de rente van alle
schulden.
En we wonen in een alleen staand huis
En ik heb geen dingen om op marktplaats te verkopen.

Hallo Superkanjers als antwoord op jou vraag Nee dat ben ik niet
Ik verloot nooit wat op mijn blog

Hallo Mieke ik doe mijn kop weer omhoog.
Zat even in een dip.
Je hebt gelijk met confronteren blijven want deze week geen snoep gekocht.
Met een glimlach gezegd maar de boodschap komt over.
Heerlijk gevoel hoor
Heb nu voor de hele week boodschappen gehaald.
Ben nu 74,06 kwijt.
Ik ga de lijst op de blog zetten.
We tanken wat minder en man krijgt wat minder geld voor hobby en dan red ik het
met 100 euro.
Het mooiste vind ik dat ik zie wat we nog kunnen minderen.
Maar elke week probeer ik wat.
Nu is het brood aan zet.
Dank jullie wel dat jullie mij blijven steunen.
Ik heb moeite om een weekmenu en lijst te maken.
maar dat zie je ook aan de boodschappen wat ik gekocht heb.
Ik kan mij niet overal op concentreren dus eerst maar de dingen die
we elke week weer gebruiken goedkoper maken.

Het komt goed zegt mijn gevoel zei

Hallo Yasr Nee ik ken BlijeBudgethoek niet maar heb het ergens in een blog gelezen.

Het komt goed zegt mijn gevoel zei

Sorry Mieke het bedrag moet 72,21 zijn in totaal.

Anoniem zei

Zie nu dat je hier al reageerde.

Ik heb zojuist wat over weekmenu geschreven.
Je hebt de juiste spirit te pakken.

Mieke